2016年4月11日星期一

人工智能心細如塵(禽獸扮人當你低能)



























AlphaGo(被安排)決戰棋手李世乭,令我想起今年1月1日至3日那三天,發生在我身上的事。

那三天,其實冇乜大事發生——我只是把自己禁閉在屋企,寫paper。Yes,當大部分人都在盡情享受那幾天假期的歡愉時,我也在盡情享受禁閉家中寫paper的痛苦。Why要令自己這麼痛苦?——Deadline:1月4日,星期一。
我自訂的題目是:「人工智能可以擁有意識嗎?」——題目,其實晨早諗好,但諗還諗寫還寫……點寫?我完全唔知點寫。
參考書和論文,倒是睇咗一堆(但我唔認為自己好睇得明),最大鑊是我個心好亂又好「吉」,根本唔知點落筆;轉題目?我諗都唔敢諗。惟有繼續死諗爛諗。
在成篇文只完美打咗自己個名和教授名字的絕望情況下(那一刻已經是1月1日傍晚),我做了一個極度不理性的決定:翻炒《未來戰士2》。或許當人在絕對絕望的情況下才能看見希望,我竟然在這第一百二十一次的翻炒過程中,睇到過去一百二十次都冇留意的細微位。這個細微位,統統發生在文戲,透過阿諾的T-800和主角John Connor的幾場戲呈現。
1.John Connor在T-800幫助下,從精神病院以身犯險救出媽咪後,媽咪狠狠地鬧咗John幾嘢,正值青春期的John忍唔住流下青春的淚水。(擁有學習機能的人工智能機械人)T-800望見,八卦地(這只是我添加的形容,人工智能會唔會八卦?謎)問:「你對眼有乜事?」不羈的John,冇答。
2.中段。T-800再問John:「Why你會喊?」John答,連佢本人都唔知……但,you know,當我們被hurt,就會喊。T-800追問:「因為痛?」John說,唔關事,總之就是有種被傷害的感覺囉笨。T-800聽完,話自己聽唔明。
3.Finally,打完T-1000,T-800不得不毀滅自己,John萬般不捨,T-800咁講:I know now why you cry. But it's something I can never do——就在那一個絕望的傍晚,我睇通了這對白可能是對我篇paper的啟示。多謝占士金馬倫!
上述三場戲隱含了一點:(透過阿諾)一嚿木(演技所演繹)的T-800,回到現代塵世後,經歷一個不斷學習過程,終於覺醒,明白了他本來不明白的事——他不明白,是因為製造者當初根本沒有內置有關「喊」和「傷痛」等行為和感受給他。問題來了,T-800話自己終於明白喊的原因啫,但hey,如何才能確定「它」真的明白呢?反正佢又喊唔到出來證明俾你睇。
原來我們對他者感覺的認知,一直都是透過他者的行為——例如,當一個人講完gag,而全場保持緘默,當事人應該可以從「保持緘默」這個集體行為而明白到:佢個gag根本完全唔好笑(到一個不能被稱為gag的慘烈程度)。而當佢(在若干秒後)重申自己其實在苦心孤詣地講爛gag後,全場當堂拍晒手掌——當事人或會因為「拍晒手掌」而自我感覺良好番,但你亦絕對可以將「拍晒手掌」解讀成一次集.體.交.戲的行為——Yes,即使行為是觀察他者感覺的最佳途徑,但行為,是可以被特登做出來的。行為,原來信唔過。
最後講番AlphaGo。即使AlphaGo真的打敗了李世乭,但情況就像1997年打敗國際象棋棋王卡斯帕羅夫的Deep Blue,兩部超級電腦真的明白捉棋是甚麼一回事?又是否能夠了解Win的感覺?甚至勁到懂得讓round這種禮儀?我們根本不能知道。
而當望見一班生物贊成又舉手反對又舉手,再睇住某生物又能憑感覺判斷當中較多生物(透過)舉手(這行為來表示)贊成時,成件事,相當crazy——佢哋真的明白舉手的意義?明白贊成和反對之間的分別?至於那個憑感覺作判斷的生物,佢啲感覺真係咁準?頂。由於crazy到超越我這個人類的認知,我不能貿貿然宣稱佢哋係人。
分別是,一部人工智能頂籠令你輸幾鋪棋,一班舉手生物卻會令你輸超多錢。頂頂頂。
(原文刊於am730,20160316)

沒有留言:

發佈留言