2015年11月20日星期五

道德概念劇場(道德偉、道德智領銜主演)




























真正的道德是甚麼?——這是月巴諗足半世人的問題。

1.
「你大個咗要做好人!」小時候大人對月巴的教誨。
其實月巴不明白,Why一定要大個咗先做好人?正值細路黃金時間的自己,是否容許做壞人?
撇除年歲呢啲數字問題,更重要的問題是:怎樣才算是好人?
專記無聊嘢的月巴記得,其中一位教誨過佢的uncle,事業好有成,努力為老婆仔女提供優質生活,後來唔知從邊個姨媽姑姐口中得知,uncle原來在外面有另一個老婆另一頭家。究竟uncle係(太)好人定壞人?

2.
月巴人生中首次(似乎)感應到良知呢樣嘢,是小學某天放學,見到dirty的地上坐咗個更加dirty的乞兒。月巴本想掂行掂過,唔知點解地,他突然感到體內唔知邊part在隱隱作痛——但這種痛又跟平時撞親或絞腸沙的那種痛截然不同……再次唔知點解地,他返轉頭,走到乞兒面前,把自己的零用——大嗱嗱六蚊(那是1986年,六蚊可以用來買一本四蚊雞的海豹叢書,餘下兩蚊仲可以好豪咁買零食),放落那個吉吉哋的乞兒兜。
「多謝。」乞兒用一把無力的聲音說。霎時間,月巴唔知俾乜回應,彈吓彈吓逃離現場。
而之前那種奇怪的痛,消失了。
第二天,月巴把這段經歷話俾兩個同學知,同學名字分別是「道德智」和「道德偉」(化名),簡單講,都是品學兼優嗰類啦。「佢做得乞兒,一定是佢本身有問題——」道德智未講完,道德偉便搶著說:「Why你幫呢個乞兒,但又唔幫其他乞兒?而你覺得幫咗呢一個乞兒就係做咗一件好事,證明你好幼稚。」月巴當堂語塞。
「要幫,就幫那些慈善機構,而不是幫個別的一兩個人。」月巴已分不清是道德智定道德偉說的了。但一直記著這番話。

3.
機會來了——歡.樂.滿.東.華。月巴託大人幫佢打電話,捐出他當時全副身家100元正,然後望實電視,直至望見他的名字顯示在電機熒幕上:「肥小朋友 $100」。
月巴好心急,心急想將自己為善不甘後人之舉話俾道德智和道德偉聽。得到的回應分別是:「你捐嗰100蚊而電視登你個名出嚟成件事,好廉價。」(by道德智);「你捐錢俾歡樂滿東華,咁星光熠熠耀保良呢?慈善星輝仁濟夜呢?仲有博愛歡樂傳萬家呢?你於心何忍?」(by道德偉)
月巴再次語塞,但塞塞哋的同時亦嬲嬲哋:1.對我這麼一個細路來講,捐出大嗱嗱一百蚊都叫廉價?2.我並非輕視星光熠熠耀保良和慈善星輝仁濟夜以及博愛歡樂傳萬家,但都想問問TBB,Why唯獨安排《歡樂滿東華》播到第二朝?而且例必全台精銳盡出?月巴疑感:自己對《歡樂滿東華》比較有親切感,會否同TBB的安排其實好有關?而事實是,《歡樂滿東華》歷史較悠久、深入民間程度亦高好多囉……以上,都影響了月巴對慈善機構 / 節目的認知(好多年後,月巴終於明白)。

4.
真正的道德是甚麼?——唔知。
唔知還唔知,但道德時刻依然keep住同你擦身而過——當你見到有細路跌落井,你應該會即時去諗How to救個細路,而不是懶理智地研究個井設計上有冇問題,更加不會懶偉大地去趕住聲討沒有把井口封好的人,又或呼籲身邊的人去把塵世間所有井口封好——那一刻真正需要你去及時解救的,是那個獨一無二的細路,而不是甚麼原則、理念甚或意識形態。
此時此刻,有些道德被評為廉價的原則,有些道德已進化成一種高高在上的廢噏。在把fb頭像轉與不轉藍白紅之間,我們審慎地迷失。
(原文刊於am730,20151118)

沒有留言:

發佈留言